Yksilöllinen laihdutusruokavalio hyödyllinen
Laihdutusruokavalion räätälöiminen oman terveydentilan ja mieltymysten mukaan voi olla hyödyllistä.
Tähän tulokseen tultiin New England Journal of Medicine -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa, jossa tarkasteltiin eri laihdutusruokavalioita. Tutkimuksessa yli 300 ylipainoista miestä ja naista, joista osa sairasti diabetesta tai sepelvaltimotautia, noudatti kahden vuoden ajan joko vähähiilihydraattista, tavanomaista vähärasvaista tai välimerellistä ruokavaliota.
Välimerellinen ja vähähiilihydraattinen dieetti osoittautuivat vähintään yhtä tehokkaiksi kuin tavanomainen vähärasvainen laihdutusruokavalio. Kyseisillä ruokavaliolla paino näet tippui keskimäärin yli puolitoista kiloa enemmän kuin tavanomaisella vähärasvaisella dieetillä. Lisäksi rasva-arvojen suotuisimmat muutokset nähtiin vähähiilihydraattista dieettiä noudattaneilla, ja positiivisin vaikutus sokeri- ja insuliiniarvoihin todettiin toisaalta välimerellisellä dieetillä.
Tutkijoiden mukaan vähähiilihydraattinen ja välimerellinen dieetti näyttävät olevan hyviä vaihtoehtoja tavanomaiselle vähärasvaiselle ruokavaliolle. Tulokset viittaavat siihen, että dieetin räätälöimisestä terveydentilan mukaan saattaa olla etua.
Lähde: Uutispalvelu Duodecim
Julkaistu: 29.07.2008